Läser och förstår, oroar mig och funderar

Jag älskar mina barn otroligt mycker redan nu. Men jag vet att Noah var mitt första barn, och jag prövade många saker i mitt föräldraskap som jag har ångrat och som jag aldrig skulle göra om. Jag litade inte 100% på magkänlslan men det ska jag tamigtusan göra med Lovis. Precis som jag gör med Noah nu. Mina fina barn! ♥



När allting kommer över mig

Finns massor att skriva om Noah och Lovis. Hur det är att vara tvåbarnsmamma helt plötsligt. Hur det är två veckor efter förlossningen. Hur det aldrig blir sig likt igen. Men idag kommer allt över mig. Hur annorlunda livet är nu. Hur mycket som hänt de senaste fem åren, hur jag aldrig blir mig lik igen, och hur det antagligen är en bra sak.

För fem år sedan var allt bara svart och jobbigt. Jag hängde med Fredrik fastän jag inte borde, jag såg framför mig hur vi så småningom skulle bli vi igen, och flytta ihop, och plugga klart, och senare skaffa barn och gifta oss. Det var mitt framtida liv. Sedan blev jag gravid och allt vändes uppochned. Nu gick ingenting enligt planen, men jag kunde ju improvisera. Och det har jag nog gjort sen dess. Det blev inte som jag tänkte mig, inget mysigt framiljegos, den där lyckobubblan som alla familjer hade, den gick mig helt förbi. Det var hårt arbete och väldigt ensamt. 19 år, ensam och mamma till en liten son. Wow. Jag tänker tillbaka på allt jag tagit mig igenom och undrar hur jag orkade. Jag har åkt fram och tillbaka, jag ar flyttat, jag har utbildat mig och jag har tagit hand om ett barn. Jag har fixat dagis, handlat kläder och mat, åkt till sjukhuset, VABbat, tröstat, älskat, hittat på saker. Tagit mig hit.

Och det är bara ena sidan av allt. Å andra sidan har jag gått igenom minst lika mycket saker själv. Hittat nya och förlorat vänner. Blivit sviken. Och sen allt det där andra, allt det där som bara hänt mig, som jag inte kunnat påverka. Fått mitt hjärta hoppat och stampat på. Fattat inte att jag står här nu, med allt det bakom mig.

Men idag kom allt över mig. Hur jag saknar vissa människor, såna människor som kanske till och med glömt bort mig. Känner en sån ömhet för alla människor jag någonsin älskat och fortfarande älskar. Jag är lyckligt lottad som har så många fina människor i mitt liv. Jag älskar er allihop. Mer än ni någonsin kan ana.



orkar & hinner inte vända bilden. men ändå.

3040 gram & 48 cm

jag och älskade Lovis på BB idag, fredag. i onsdags vid ett föddes hon med raketfart!


Sjukhusbesök

Idag var vi på sjukhuset. Packade väskorna till mig och Noah, för att vara på säkra sidan. Himla märklig känsla. Men jag tror jag kände på mig att det inte skulle bli idag, jag vet inte varför. Men 2 cm kvar av tappen och 1 cm öppen, så det var inte helt omoget som jag pesimistiskt trodde. Ingen skön undersökning direkt, men nu är det gjort!

Onsdag klockan 08:00 ska vi infinna oss på förlossningen om inget oförutsett händer innan dess. Ska ringa klockan sju och se så att de har plats. Är det körigt kan vi få komma efter lunch. Känns superskönt att ha ett "sista"-datum liksom. Men även om de sätter igång på onsdag morgon så kan hon ju komma på torsdag... eller imorgon, för all del. Eftersom det inte var helt moget att ta hinnorna så kommer de sätta ballong om det ser likadant ut på onsdag - och då kan det ta ett par timmar. Är inte rädd eller ledsen åt att vara på sjukhuset ett par timmar dock, tar med datorn så vi kan se film och vänta på att det sätter igång.

Doulan kommer vara på universitetet på onsdag så det är bara att ringa henne när det börjar bli dags :) Känns faktiskt överlag bra det här! :) Imorgon är således min sista dag som gravid för denna gång ♥


Betting, uppdatering

Fråga på facebook: när tror ni Lovis kommer?

25/1 - Sam
1/2 - Elvir
3/2 - Robin

4/2 - Mamma
4/2 - Syster Lisa

5/2 - Svärmor
6/2 - Markus & Karro
7/2 - Linda
8/2 - Anni
9/2 - Eva
9/2 - Syster Kajsa
13/2 - Karin
13/2 - Anders
15/2 - Amanda
22/2 - Jasmine

Nä, ser ut som att både vi och svärmor hade fel. Ny gissning från Anni idag, imorse, så den räknas fortfarande ;)

ont i magen

imorgon är det dags för bedömningen. känns superduperjobbigt, oc mår inte alls bra just nu. har ätit medicin och hoppas att jag kan somna snart, för jag vill bara gråta just nu. gissar att det inte kommer kännas bättre om jag sitter här imorgon utan bebis... usch.

Betting, uppdatering

Fråga på facebook: när tror ni Lovis kommer?

25/1 - Sam
1/2 - Elvir
3/2 - Robin

4/2 - Mamma
4/2 - Syster Lisa

5/2 - Svärmor
6/2 - Markus & Karro
7/2 - Linda
9/2 - Eva
9/2 - Syster Kajsa
13/2 - Karin
13/2 - Anders
15/2 - Amanda
22/2 - Jasmine

Mamma och Lisa hade intr rätt. Hoppas jag, svärmor eller Linda har det istället ;)

v. 38+0



magen v. 38+0 - tycker den är mycket mindre än magen med Noah. men stor är den!

Idag ska Lovis komma säger mamma, och mamma vet ju alltid bäst.

Saker jag gör på morgonen innan mina pojkar vaknat (hoho, snart är det inte bara pojkar här. sjukt, jag som vant mig vid tanken på att för alltid vara en pojkmamma!):

♥ Läser bloggar - hoppas att någon uppdaterat under natten/morgonen.

De jag brukar gå in på är (bland annat)
Audhumble - Som skriver om amning, BLW, samsovning och nära föräldraskap.
Lady Dahmer - Som de flesta känner till, annars är det barnuppfostran och genus som intresserar mig mest.
Jane - Skriver om allt möjligt. Fick sin dotter i slutet av december, så där har jag hängt ett tag nu.
Idlisa - Skrev om sina försök att bli gravid, plussade på julafton och skriver också om det mesta.
UnderbaraClara - Behöver väl inte heller någon närmre förklaring. Fina bilder!
Sagogrynet - Skiver om amning mestadels.
Lyckobacken - Ekobloggen #1

(när jag får tråkigt brukar jag även surfa in på alla vanliga bloggar, typ Egoinas, Englas showroom, Stina-lee och liknande, för att få min dos av icke barn/eko/genus-relaterade saker. fast nu vill jag läsa mest om förlossning och se fina bilder på bebisar.)

♥ Skriver på forum - om allt och ingenting
♥ Kollar på serier - ingenting är så mysigt för Markus att vakna till som exempelvis En unge i minuten
♥ Googlar besatt kring tygblöjor, olika märken, recensioner, fraktalternativ (eftersom jag bara vill ha sånt som inte finns i Sverige. berätta inte för Markus om priserna, men just nu är jag rätt inställd på att testa Softbums och ska nog beställa hem ett par för att testa när han inte ser)

Denna morgon har jag även googlat hallonmousse. Det är himla gott ska ni veta.


hallonmousse x 4. bara så du vet Lisa, så förutom fläskfilé och bea så ska vi nog göra hallonmousse ikväll också..

Betting

Fråga på facebook: när tror ni Lovis kommer?

25/1 - Sam
1/2 - Elvir
3/2 - Robin

4/2 - Mamma
4/2 - Syster Lisa
5/2 - Svärmor
6/2 - Markus & Karro
7/2 - Linda
9/2 - Eva
9/2 - Syster Kajsa
13/2 - Karin
13/2 - Anders
15/2 - Amanda
22/2 - Jasmine


Någon mer som har en gissning? Några av datumen har passerat två tror på imorgon. Spännande, spännande. Själv tror jag på den 6/2 tror jag. Får se om jag har rätt ;) Ska förresten ta kort på magen idag! Tack Jane för påminnelsen ;)

Mitt hjärta spricker!

Åh jag älskar mitt barn så otroligt mycket. Han är den finaste, mest omtänksamma man kan tänka sig. Jag är så glad att jag har honom. Han är det finaste och bästa som hänt mig i hela mitt liv. Hur dåligt det än blir är han alltid min solstråle.

Idag har vi myst och gosat och han har sagt saker som:
- Det är mycket jag ska lära lillasyster när hon kommer.

Han kom även fram till igår att eftersom det är lillasysters födelsedag den dagen hon föds, så måste han ge henne en present. Han har en gosedjurshaj som han brukar sova med, och när vi köpte den fick man med en liten haj också. Den lilla hajen kom han på att han ska ge till lillasyster. Då ska han vara mamma haj och lillasyster barnhajen. Vi ska slå in det också, har han bestämt. ♥

Idag var han ute i köket och letade efter en del till sin bil. Hittade pamperskartongen som vi fick från babyproffsen och hittade babyskallran som låg däri. Den tog han med ut i vardagsrummet och sa "Mamma, det här är den PERFEKTA presenten till lillasyster!". GULLUNGE JAG ÄLSKAR DIG SÅ JAG TROR HJÄRTAT SPRICKER SNART!


Dagarna bara försvinner

Idag är det torsdag. Hela veckan har spenderats hemma med sjukt barn. Inte för att jag hade gjort så mycket annat om Noah hade varit på dagis dock... Börjar känns grymt segt. Känner att det inte alls är bra för mig att vara hemma såhär. Instängd. Har begravt mig i True Blood, är snart klar med tredje säsongen på bara en vecka. Tur att det inte är långt kvar. Jag hoppas hoppas hoppas att det går över när hon kommit. Och hoppas att det inte blir som förra gången, hoppas jag orkar lite mer och inte blir så fruktansvärt ledsen och bedrövad. Längtar efter promenader i solen med Noah och Lovis.

Idag är det 3 dagar kvar tills det är måndag. 96 timmar kvar tills vi ska vara på sjukhuset. Jag hoppas att kroppen är redo för en förlossning och att de sätter igång den på måndag. Om 96 timmar... om 100 timmar kanske hon är här. Det är en märklig känsla. Det är en märklig känsla överlag att få barn nummer två, inte alls samma som nummer ett. Får nästan dåligt samvete för att jag längtar efter henne, eftersom jag har Noah. Allt kommer förändras, men ändå kan ingenting riktigt ändras, för Noahs skull. Försöker att inte tänka så mycket, blir bara jobbigt då.

Längtar efter att kunna klä på mig vanliga kläder och längtar efter att gå ut och gå i alla fall!

RSS 2.0